Al ruim 650.000 VR-brillen verkocht in Nederland

Vijf procent van de Nederlandse consumenten heeft een VR-bril in huis, zo blijkt uit onderzoek van Multiscope onder 6.700 Nederlanders. Verreweg de meeste van deze brillen werken met een afzonderlijke smartphone als scherm.

Samsung is de onbetwiste marktleider met een marktaandeel van 51 procent. VR BOX (11 procent), Sony (6 procent), Trust (4 procent) en Ritech (2 procent) volgen op ruime afstand. 

Komend jaar verwacht 4 procent van de consumenten een VR-bril te kopen. Het aantal VR-brillen in Nederland passeert daarmee de grens van 1 miljoen. Vooral 18 tot 35-jarige mannen willen volgens Multiscope een VR bril kopen.

De groei is opmerkelijk omdat er nauwelijks aanbod is van sport, tv-programma’s, films en series in virtual reality. Toch hebben bijna 1 miljoen Nederlanders, die nu nog geen VR-bril hebben, interesse om hun favoriete sport, tv-programma’s, films en series thuis in VR te kijken.

Vorige maand maakte onderzoeksbureau IDC bekend dat de verkoop van headsets voor VR en augmented reality de komende jaren wereldwijd flink aantrekt. IDC houdt dit jaar al rekening met 12,4 miljoen exemplaren, 8 miljoen meer dan vorig jaar.

Een belangrijke trend is dat consumenten uiteindelijk steeds vaker gaan kiezen voor standalone headsets, in plaats van houders voor smartphones.

Binnenkort verschijnen nieuwe draadloze high-end VR-brillen, waaronder de Oculus Go en de HTC Vive Focus.

Bron: Emerce.nl en Bright.nl

Was de informatie op deze pagina nuttig?